Eind augustus lanceerden Truienaars Carl Nijssens en Eduard Vangrootloon de eerste Belgische smoelentrekkergin. Een project, ontstaan tijdens de eerste lockdown. Een schot in de roos zo bleek, want na één week zaten de Truienaars door hun eerste voorraad heen.
De twee reclamejongens startten met de productie en verkoop van een bijzondere gin. Niet alleen de smaak is anders, maar ook een deel van de opbrengst gaat naar een positief project in de zorg: de Mediclowns. Een gin gemaakt van de populaire snoepjes ‘smoelentrekkers’ steunt de smoelentrekkers van de zorg.
Belofte maakt schuld.
Toen Zoer Gin op de markt kwam had niemand een idee of deze smaak zou aanslaan. Een schot in de roos zo bleek, want na één week zaten de Truienaars door hun eerste voorraad heen. De vraag groeide en er werd al snel werk gemaakt van de verhoging van de productie. “Omdat we een hart hebben voor de zorg, een positieve boodschap willen uitdragen en omdat we ook ethisch willen ondernemen schenken we een deel van de opbrengst van elke fles aan de Mediclowns. Daarom willen we, op de laatste dag van dit ‘zure’ jaar, onze eerste gift van 5000 euro schenken aan de Mediclowns. Want, belofte maakt schuld”, zeggen Carl en Edu fier terwijl ze een grote cheque overhandigen voor het Sint-Trudo Ziekenhuis waar ook de Mediclowns actief zijn.
"Omdat we een hart hebben voor de zorg, een positieve boodschap willen uitdragen en omdat we ook ethisch willen ondernemen schenken we een deel van de opbrengst van elke fles aan de Mediclowns. Daarom willen we, op de laatste dag van dit ‘zure’ jaar, onze eerste gift van 5000 euro schenken aan de Mediclowns. Want, belofte maakt schuld!
Mediclowns: smoelentrekkers van de zorg
In 1998 ontstonden de Mediclowns omdat de Cliniclowns in die periode nog geen werking hadden in Limburg. Ondertussen zijn de Mediclowns ook actief buiten Limburg. De vereniging van ziekenhuisclowns heeft tot doel een lach te toveren op het gezicht van zieke kinderen. Door de coronacrisis kunnen zieke kindjes niet langer bezoek krijgen van de prettig gestoorde clowns. Met enige creativiteit en technologie slaagt de vzw er toch in om haar patiëntjes online op te vrolijken.
“2020 was voor de vzw Mediclowns geen gemakkelijk jaar", benadrukt voorzitter Marc Steegmans van de vzw Mediclowns. "We konden geen ziekenhuisbezoeken doen door het virus en het plotse afscheid van clown Ludo, een van onze grondleggers, deed ons erg veel verdriet. Toch gebeurden er weer kleine mirakels. We startten met videochats, en ons online medicijn werkte. Er werd gelachen, gespeeld en bij momenten leek het of er geen computer tussen zat. De Mediclowns zijn erg dankbaar voor het initiatief en financiële ondersteuning van Zoer Gin. We willen zieke kinderen uit hun isolement halen en voor positief menselijke contact zorgen, ook op digitale wijze. We zullen de opbrengst gebruiken voor de verdere digitalisering van ons project. Een dag niet gelachen, is immers een dag niet geleefd.”
"Op deze laatste dag van het jaar willen we de Mediclowns een steuntje in de rug geven. We geven daarom, symbolisch, een grote warme knuffel met mondmasker van Zoer én 5.000 euro cadeau aan de clowns. Daarmee wensen we de Mediclowns een nieuw jaar vol positieve energie dat minder ‘zuur’ is en met meer ‘Zoer’
Zoer Gin is een blijver
Wat begon als een klein project, wordt steeds groter. Meer dan 25 winkels en drankenhandels verdelen de gin in Haspengouw. De vraag groeit elke week. Aankopen op de webshop stromen binnen, zelfs vanuit West-Vlaanderen en Nederland. “Daarom hebben we beslist dit project duurzaam te maken en ook verder te gaan dan onze eigen regio. We hebben een samenwerking opgezet met een externe commercieel manager en PXL-marketingstudente Delphine Willems zal een bachelorproef maken over de manier waarop Zoer Gin een bovenlokaal, duurzaam merk kan worden. Maar ook in 2021 zullen we de Mediclowns niet vergeten.”
コメント