"Volgens mijn informatie is er geen verbintenis van Amazon om zich in Sint-Truiden te vestigen
in picture: Oud-Stafchef van het Tactisch Hoofdkwartier van de Luchtmacht Kolonel Andre Jansens (76)
Oud-Stafchef van het Tactisch Hoofdkwartier van de Luchtmacht Kolonel Andre Jansens (76) is al sinds 2005 met pensioen en woont in Sint-Truiden samen met zijn vrouw. Toch volgt hij de luchtvaart met argusogen. “Vooral over de wereld van de drones wordt in de media nogal eens met spek geschoten. Daarom schreef ik er een boek over”, zegt Jansens. Het boek ligt sinds september in de boekhandel. Trudocs poetste zijn 'bottines' op, hield zijn manieren en had een gesprek met de Kolonel.
Hoe staat het nu eigenlijk met de Belgische drone-industrie? Hinkt België niet een beetje achterop?
"De drone-industrie heeft wortel geschoten in het militaire milieu waar dan ook de drone-industrie de eerste resultaten geboekt heeft. Israël was de initiatiefnemer, de VS zijn gevolgd en China en ook Turkije in zekere mate voeren nu het grote woord. Voor burgerlijke toepassingen is het Chinese DJI de fenomenale markleider op wereldvlak. De Belgische drone-industrie steekt voor het eerst zijn neus aan het venster in 1965 wanneer MBLE de ontwikkeling start van de Epervier, een drone van volledige Belgische makelij. De Epervier is operationeel bij de Belgische defensie in 1976 en wordt er uit gebruik genomen in 1999. In 2005 ondertekent Vlaanderen een contract voor de ontwikkeling van de Mercator, een drone die op zonne-energie voor diverse toepassingen boven Vlaanderen zal patrouilleren, maar hopelijk ook elders in Europa. Het bedrijf Verhaert NV en Vito staan aan het roer om de Mercator te ontwikkelen. Het volledige concept wordt overgenomen door het Engelse QinetiQ en later door Airbus. De ontwikkeling van de drone Mercator die met belangrijke Vlaamse subsidies een succes zou worden, heeft uiteindelijk grondig gefaald. Airbus ontwikkelt in 2020 de Zephyr, de volgeling van de Mercator, die door het Verenigd Koninkrijk vooral voor militaire observatievluchten op zonne-energie en op grote hoogte zal ingezet worden."
Het arsenaal van militaire drones van de Amerikaanse defensie.
"De Belgische drone-industrie hinkt inderdaad een beetje achterop. Maar in Europa zijn er weinig bedrijven die kunnen wedijveren met de wereldspelers
"De Belgische drone-industrie bestaat weliswaar. Getuige daarvan is het stijgend aantal leden van de Belgian Drone Federation en van Flanders Make/ EUKA. Voor de bouw van drones zijn er in België niet echt spraakmakende producten beschikbaar die kunnen wedijveren met de internationale concurrentie. Wel scoren sommige bedrijven uitstekend in specifieke domeinen zoals bijvoorbeeld het beheer van het luchtverkeer van drones op lage hoogte. Zo is het Antwerpse Unifly een gekend en gerespecteerd bedrijf dat ook buiten de landsgrenzen goed scoort."
De Puma in gebruik bij de Belgische Special Forces Group in Irak in 2017.
"Voor de bouw van drones zijn er in België niet echt spraakmakende producten beschikbaar die kunnen wedijveren met de internationale concurrentie
"De Belgische drone-industrie hinkt inderdaad een beetje achterop. Maar in Europa zijn er weinig bedrijven, consortia en projecten die kunnen wedijveren met de wereldspelers. Laat ons echter niet vergeten dat een hobbyist zelf zijn drone in mekaar kan knutselen met componenten die ongehinderd aangekocht worden op internet en die verbluffende resultaten boeken in diverse domeinen, zij het dat ze daarbij ook vaak buiten de reglementaire lijntjes actief zijn."
Welke rol vervult het Truiense Droneport in de wereld van Drones?
"Voor drones zijn er ook meerdere specifieke testzones waar ze tot 650 meter hoog kunnen vliegen, hetgeen uniek is in Europa. DronePort is inderdaad een van de talrijke testzones in Europa waar heel wat drone-activiteiten kunnen getest en gedemonstreerd worden. Zowel onbemande als bemande vluchten in het luchtruim laten vliegen is al een hele heksentoer en is op zich vrij uniek. DronePort is in feite een incubator voor drone-activiteiten en dit in de meest brede betekenis."
" Volgens mijn informatie is er geen verbintenis van Amazon om zich in Sint-Truiden te vestigen.
Hoe zit het met die grote spelers zoals een Amazon, komen die naar Sint-Truiden?
"Amazon is een marktleider en stelt alles in het werk om zijn pakjesdienst met drones te commercialiseren. De wetgeving steekt Amazon echter behoorlijk wat stokken in de wielen. Het bedrijf was in het najaar van 2019 actief in DronePort in het kader van het Europees gefinancierde testprogramma Safir dat zich voornamelijk in de haven van Antwerpen afspeelde. Volgens mijn informatie is er geen verbintenis van Amazon om zich in Sint-Truiden te vestigen. Moest de Belgische regelgeving binnen een redelijke termijn versoepeld worden dan acht ik de kans wel groot dat Amazon DronePort zal gebruiken als zijn hub voor pakjesdiensten."
De onbemande Duitse Volocopter als luchttaxi boven Marian Bay in Singapore in oktober 2019.
"Dat DronePort momenteel een dipje zou kennen is geen ongewoon fenomeen. Ook de luchtvaartindustrie kampt zowat overal ter wereld met de kwalijke gevolgen van de coronacrisis.
Is de inplanting van Droneport in Sint-Truiden volgens u een verstandige zaak geweest. Wij horen dat er toch wel heel veel leeg ligt?
"Dat DronePort momenteel een dipje zou kennen is denk ik geen ongewoon fenomeen. Ook de luchtvaartindustrie kampt zowat overal ter wereld met de kwalijke gevolgen van de coronacrisis. Maar de inplanting van DronePort in Sint-Truiden is zonder enige twijfel een lovenswaardig initiatief. De beschikbare infrastructuur en het unieke gereserveerde luchtruim betekenen een enige gelegenheid om het bemande en het onbemande luchtverkeer te laten samenwerken. DronePort kan bovendien uitgroeien tot een uiterst waardevol kenniscentrum waarin de eventuele problemen van de onbemande luchtvaart kunnen aangekaart en opgelost worden. De slogan “onbemand is onbekend dus onbemind” kan in DronePort positieve impulsen ontvangen met als gevolg interesse en respect bij het grote publiek."
Welke impulsen zou Droneport best kunnen gebruiken?
"DronePort zou de samenwerking met enkele belangrijke spelers kunnen gebruiken. Zo zou de aanwezigheid in DronePort van het Chinese Ehang een belangrijke impuls kunnen betekenen. Het bedrijf is immers goed op weg om succes te boeken in de commercialisatie van de onbemande dronecargo en luchttaxi. In dezelfde context zou het Amerikaanse bedrijf Matternet naar analogie met Zwitserland ook in België succes kunnen boeken in de organisatie van pakjesdiensten waarbij de ervaring in de medische toepassingen belangrijk is. Ten slotte, dichter bij huis zou toenadering kunnen gezocht worden met de Nederlandse Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL, die de ontwikkeling van vrachtdrones wil stimuleren en die ongetwijfeld een gezamenlijk Belgisch-Nederlands initiatief ernstig zal onderzoeken"
Big Brother is watching you: De RQ-4 Global Hawk voor strategische luchtverkenning ver boven alle luchtverkeer.
Gaan de Drones de wereld binnen dit en toen jaar veranderen?
"De drones gaan zeker de wereld in het komende decennium veranderen. Sommigen kondigen een ware revolutie aan in de luchtvaart. Enkele veelbelovende toepassingen op militair gebied: zwermen van vooral kleine drones die geïntegreerd verkennings- en aanvalsvluchten uitvoeren, kleine groepen van middelgrote drones die van uit een modern bemand gevechtsvliegtuig zoals de F-35 JSF worden uitgestuurd om het gevaarlijke werk op te knappen zodat uiteindelijk het bemande toestel de genadeslag kan toebrengen.
Voor de burgerlijke toepassingen zijn het vooral de onbemande luchttaxi’s die furore zullen maken. Het Chinese Ehang is daarin marktleider."
"Om echt door te breken moet de drone nog de sympathie winnen van het grote publiek
"Om echt door te breken moet de drone nog de sympathie winnen van het grote publiek. Dit kan bijvoorbeeld tijdens reddingsacties, tijdens luchtobservatie bij rampen maar vooral door toepassingen in het medische domein. Ruanda doet al sedert geruime tijd beroep op Zipline om bloedstalen, medicamenten, enz. door drones te laten afleveren. Andere Afrikaanse landen volgen het pionierswerk in Ruanda met argusogen. In Europa zit men nog in vele versnellingen lager. Men wil er nogmaals testen wat in Afrika al vele jaren operationeel is. Om nog maar te zwijgen over de regelgeving, die Europa via EASA tracht te standaardiseren."
En nu in alle ernst: Wanneer mogen we de eerste pizzadelivery per drone vanuit de Fontanella verwachten?
(lacht). "De afkondiging van een regelgeving die pizzaleveringen toelaat is de conditio sino qua non. Hieromtrent durf ik me niet wagen aan een voorspelling. Pizzadeliveries zijn al mogelijk in Reykjavik, in sommige Chinese en Australische steden en in enkele Amerikaanse centra. Het kan ook bij ons maar het mag niet."
Lap!
'Het Droneboek 'is sedert begin september te koop in de fysieke (De Standaard boekhandel) en in de digitale boekhandels (Bol.com), via de webwinkel van de uitgever Gompel&Svacina en langs drekedrone@gmail.com (met afhaling in DronePort of thuisbezorging door BPost).
Comments