In zijn rubriek 'De Stoute Schoen' laat Bernard Derwa zijn licht schijnen over Sint-Truiden
Toen ik drie dagen geleden van het Pannenhuis in Metseren naar het kasteel van Duras reed, via de Metsterenweg, dacht ik dat ik iets 'mankeerde'. Zag ik dat wel goed, was dat wel mogelijk. Beeldt u in, twee stadswerkmannen waren de verharde berm, weerskanten van de weg aan het uitgraven tot op de blote, aardegrond. De asfalt kipten ze in hun camion.
"Zachte berm!" Dus brave mensen, je kan kiezen. Ofwel wegzakken in de malse modder en vastrijden, ofwel niet afzetten en blijven stilstaan, urenlang!"
Maar die berm is toch onmisbaar. Ik heb het eens goed opgemeten. De Metserenweg is maar vier meter breed en je kan onmogelijk een tegenligger kruisen als je je niet kan 'afzetten' op die verharde bermen. Nu moet plots die verharde berm langs de weg verdwijnen, maar om mekaar te kruisen hebben twee gewone auto's minimum 4 meter 50 nodig. Bermen weg? Kruisen onmogelijk, er is op z'n minst een halve meter baanbreedte te kort.
Zachte berm
En om de klucht helemaal af te maken, heeft de stad langs de baan wel 10 stuntelige borden laten zetten: "Zachte berm!" Dus brave mensen, je kan kiezen. Ofwel wegzakken in de malse modder en vastrijden, ofwel niet afzetten en blijven stilstaan! Urenlang, want achter u komen anderen aanrijden en u omdraaien zal niet gaan, wat dan bevind je je in volle veld.
Hoeveel automobilisten gaan die kuren van het Stadsbestuur weer moeten betalen om hun verwrongen chassis te laten uitblutsen? Niet alleen Sint-Truiden heet u welkom, ook in Metsteren welgekomen of eerder wel -gebleven...
Een oplossing zou kunnen zijn om de Metsterenweg enkel richting te maken en de Nonnemielenseweg ook enkel richting in de andere richting.