Frisse ochtend, een wandeling met ons Tiba naar Dirk en Ann, onze geliefde bakker. Geduldig wachten in de rij, kijkend naar een leegstaand pand dat blijkbaar te koop staat bij alle vastgoedkantoren van onze vurige stede. Een teken aan de wand dat het allemaal wat moeilijk ligt.
Zelfstandige worden is nu eenmaal geen sinecure meer: alle regeltjes van lokale, provinciale en nationale dictaturen volgen, verbouwingen die zorgen voor de gepaste ‘look & feel’ van de nieuwe winkel,… Het is een zware opdracht, een loodzware investering en dan nog wachten op het resultaat, gaat het lukken, klopt het business plan, is het aanbod iets waar de potentiële klanten naar uitkijken?
Dilemma
Eigenaars van handelspanden staan dus voor een dilemma: een huurder krijgen die bovenstaande regelgeving en investeringen wil doorstaan ? Een huurder die het aankan om elke maand die hoge huur te betalen? Dat sommige eigenaars dan willen verkopen is dus te begrijpen. Een Stapelstraat met geen divers aanbod qua winkels, veel leegstand, geen of weinig bovenliggende bewoning, het is dé slechtste publiciteit die we kunnen hebben om onze provinciestad te promoten als een shopping gebeuren.
Voorstel van Trudocs
We hebben bij Trudocs wat zitten denken en zouden het volgend voorstel willen lanceren.
Elk handelspand moet voorzien zijn van een aparte ingang naar boven, waarbij de stad tussenkomt in de kosten om dit te realiseren. De reden hierom is duidelijk: bewoning op de nu leegstaande verdiepingen voorkomt verkrotting, vochtproblemen en geeft sociaal gezien een invulling van de nood op sociale controle. Bovendien trekt men honderden bijkomende consumenten aan, die ook allemaal moeten eten en gekleed zijn. Nieuwe bewoners gaan werken en betalen dus belastingen, waarvan een gedeelte naar de vurige stede vloeit. Als ze het daar niet opdoen aan andere zaken, gaan die extra inkomsten dus kunnen dienen om de subsidiëring van die aparte ingangen te betalen.
Geen winkelketens of nachtwinkels meer
Natuurlijk blijven we met het probleem zitten van de zin of onzin van het verkoop aanbod van de winkels an sich. Eens goed nadenken over een werkelijke behoefte van de burgers die in en rond onze stad wonen kan helpen om te komen tot een aanbod dat divers is. Winkelketens zijn er genoeg, het moeten lokale handelaars zijn met een specifiek aanbod, een aanbod lijn van zowel lokale producten als van de gelegenheid om een snackje te eten, een tasje koffie te drinken. Exotische zaken zoals nachtwinkels creëert teveel problemen en hoort niet thuis in een winkelstraat.
Enkele positieve ideeën
Wat te denken van een slagerij mét een consumptiezaaltje waar de klanten bereid vlees kunnen proeven en kunnen genieten van een lekker broodje mét zelfgemaakte ham. Of een vishandel (hebben we niet meer in onze stad), ook met een traiteurafdeling, mét lokale consumptie. Een winkel met snuisterijen, van die kleine hebbedingetjes, gecombineerd met wat kleding en schoenen, een koffie of lokaal biertje voor de wachtende heren (of dames), …. Denken we hier maar aan La Bottega in Hasselt, een echte succesformule
Saar
Het internet kan hierbij een extra stimulans zijn: potentiële klanten maken een pre-selectie en gaan kijken in de winkel als bevestiging en om het mee te nemen. De winkel Saar is hier een goed voorbeeld van: Sarah, een dame mét pit en ondernemingszin: haar zouden we moeten kunnen ‘kloonen’ om van Sint-Truiden the place to be te maken!
Geen woonzone
De straat omvormen tot een woonzone,.. het idee van sommige politiekers, vind ik eerlijk gezegd echt geen goed uitgangspunt : dit gaat gewoon leiden tot een woonzone zonder noemenswaardig aanbod voor de burger. Dat gaat de mensen nog meer naar die grote shoppingtoestanden sturen, gelegen buiten de stad. De gezelligheid en warmte moet mensen lokken om hun behoeften te komen invullen. Een paar winkels loont voor veel mensen niet de moeite om daar een stadscentrum te komen. Het ‘all-in one’ principe is handig voor de grote inkopen waar kratten water en drank een korte weg moeten vinden naar de kofferbak van de auto. Daarvoor hebben Stayen en consoorten. Het echt ‘cosy shoppen’, dat is belangrijk waar onze historische stad zeker een meerwaarde kan bieden voor Limburg en ver daarbuiten. Dat moet de reden zijn voor de burger zijn tijdverdrijf bij ons in het centrum te komen plannen.
Parkingbeleid
Natuurlijk gaat het parkingbeleid ook moeten worden aangepast. Een andere gezellige stad in onze provincie heeft dat volgens mij goed aangepakt: in Bilzen kan men pal in het centrum GRATIS voor 2 uur parkeren. Een bijkomend uur is ook helemaal niet duur. Gevolg: de winkels & de horeca van dat stadje draaien op volle toeren. Dit kan ook gebeuren in de parking van de Clockempoort, op de grote markt, zeker nu ze in het bezit van ons bestuur zijn geraakt.
Dit moet stoppen
Leegstand zorgt voor verkrotting, ‘ondeugd’, lege flessen op de stoep van nachtelijke consumptie van vodka en andere bucht. Sociaal is er geen controle én het is goedkoper om op de stoep, in een lege inkomhalletje, beschut van de wind en de regen zich te bezatten en jointjes te roken of erger…. Dit moeten we stoppen in onze stad. Dit weekend was op die manier zelfs de Clockempoort blok besmeurd. Ook daar is er ’s avonds geen controle natuurlijk en kunnen ze hun gang gaan.
Beste Eric
Beste Neef,
Ik wilde je vandaag nog bellen.
Tweeverdieners bestellen heel veel via internet. Ook bij ons komen bestellingen binnen via de website zonder dat we de mensen ooit hebben gezien. De wereld is veranderd na Corona en de meesten beseffen nog niet hoeveel.
Een mooie bijdrage met concrete voorstellen wat dikwijls ontbreekt bij diverse politieke partijen waarvoor proficiat
Met fijne groeten
Jurgen
Vorige week in Arnhem geweest. Naast de 'grote winkelstraat' met veel ketens, zijn er talloze kleinere straatjes in het centrum met een ongelooflijke mix van winkels en bewoning. Enorm veel geveltuintjes en klimplanten. Gezellig om te wandelen, gezellig om te shoppen en ongetwijfeld gezellig om te wonen. Gewoon 'leuk' zoals onze noorderburen het zeggen.
Ik weet echter niet of ons bestuur ook buiten de grenzen van het eigen Truiense grondgebied gaat kijken. Waarschijnlijk hebben ze daar geen tijd voor. Het gefoetel en de eigen zakkenvullerij is al een full time bezigheid op zich ...
Goede suggesties voor de Directeur Strategie. Overigens zou een Strategisch Huis met een informatieve vitrine niet misstaan op de markt. Met riant notelaren kantoor op de verdieping.