In zijn rubriek De Stoute Schoen laat Bernard Derwa zijn licht over Sint-Truiden schijnen
Denk maar niet dat het stadhuis bekommerd is om het klimaat. Wat zou het toch. De opwarming kan hen geen snars schelen want zowel de provincie als de stad hebben nog maar pas (15 oktober 2020) een vergunning afgeleverd om de prachtige hectaren weides achter het station quasi volledig vol beton te gieten : scholencomplex 'Hasp-o-centrum' komt daar nadat er eerst archeologische opgravingen zijn gedaan zoals op de fonteintjesmarkt, ook beton, ook water ondoorlatend.
Bomen weg, beton in de plaats
De 12 hoogstambomen mogen weg, er komen eik en beuk in de plaats.
Het perceel tegen het 'kasserollefabriekske' wordt ook gesaneerd en weinig groen, overwegend woningen en kantoren, en een parkeerkelder, ondergronds, maar op die kelder moet er wel groen komen. Joepie, er komen toch 218 fietsplaatsen, en passant wordt het station gewurgd : nu al staan de auto's geparkeerd in de modder, tot diep de Fabrieksstraat in, van promoten van het treinvervoer is er hier geen sprake.
Te voet of per fiets
Luister nu eens naar deze voorwaarde uit het vergunningsbesluit : de gebruikers van Hasp-O-School wordt fel aangeraden te voet, per fiets of met het openbaar vervoer te komen. Lachen ze nu met de mensen? Te voet of per fiets, levensgevaarlijk, zo niet onmogelijk. En voor de trein zit ge zonder parking.
Regelmatig lezen we over die groene long, die luchtzuiverende oase die het bronsgroene Limburg is en en zien we een 'klimaatraad' oprichten in de hoofdstad Sint-Truiden, maar op een enorme grasveld uitgestrektheid achter het spoor wordt wordt de lucht door bakstenen, cement en beton gezuiverd!
EN gaan ze op de speelplaats van Hasp-O parkeerplaatsen verhuren? De spoorwegkade is groot genoeg om de leerlingen speeltijd te laten houden...
Triestig...wie gelooft nu nog in zulk beleid?
コメント